Tips voor de organisatie van je eerste event

Weet jij niet goed van welk hout pijlen maken wanneer je voor het eerst een fuif of event moet organiseren? Dan lijsten we hier alvast enkele tips voor je op om je op weg te helpen. Wil je meer dan gewoon een handvol tips? Dan zijn de activiteiten van ‘het feestcomité’ misschien wel iets voor jou?! Inschrijven kan nog steeds!

Durf de juiste vragen te stellen

De organisatie van een goed feestje begint met het stellen van de juiste vragen. Stel je bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Waarom organiseren we dit evenement?
  • Voor wie doen we dat?
  • Hoe gaan we deze mensen bereiken?
  • Waarom zouden zij naar ons evenement komen?
  • Wat verwachten we van deze mensen voor, tijdens en na het evenement?

Zorg dat je op de meeste van deze vragen een duidelijk antwoord hebt alvorens je aan de voorbereiding van je evenement begint.

Wees origineel

Het succes van jouw event valt of staat met het concept. Jouw publiek heeft een bepaalde verwachting over jouw event. Zorg ervoor dat je deze verwachting overtreft. Durf af te wijken van de norm. Originaliteit loont. Zoek naar nieuwe trends en gebruik deze tijdens je event. Met voldoende variatie en een stevige dosis creativiteit zorg jij ervoor dat jouw event zich onderscheidt van de rest.

Leer uit je fouten

Je dacht dat je overal op was voorbereid, en toch sla je de dag zelf nog een flater tijdens je event? Laat de moed je niet in de schoenen zakken! Op elk event loopt vroeg of laat wel eens iets spaak. Zorg er voor dat je goed bij houdt welke zaken mis liepen, en hoe je deze problemen ter plekke het hoofd hebt geboden. Een draaiboek is dus geen overbodige luxe!

Kijk eens over de haag

Leer niet enkel uit jouw eigen fouten, maar ook uit fouten van anderen. Ongetwijfeld bezoek je ook evenementen van andere organisaties. Als je daar goed oplet kan je er heel wat inspiratie opdoen. Welke fouten merk je daar op? Hoe zou jij deze fouten aanpakken? Maar kijk zeker ook naar wat ze goed doen. Hoe gaan ze om met hun publiek? Welke verkoopstechnieken en communicatiekanalen gebruiken zij?

Blijf up-to-date

Doe niet enkel offline, maar ook online inspiratie op. Blijf up-to-date en informeer je via:

Sta open voor feedback

Feedback is niet altijd even aangenaam. Soms zijn ontevreden bezoekers wel erg grof met hun commentaar op de sociale media. Anderzijds biedt feedback van bezoekers je ook heel wat waardevolle info over mogelijke werkpunten voor de volgende editie van je event. Laat je dus niet ontmoedigen door negatieve feedback, maar vraag bezoekers net naar hun ongezouten mening.